Support
1:1 Samtale

Billige data backupløsninger kan svigte din virksomhed

« Tilbage
Dato: 9. oktober 2021
Forestil dig, at du lige er ankommet på kontoret med en kop kaffe i hånden, og sætter dig ned på kontorstolen og tænder computeren – men hov, den tænder ikke op, som den plejer. Du prøver gentagende gange at slukke og tænde den, men skærmen er gået helt i sort. Med en backup af dine data, så ligger dine data automatisk gemt i skyen, hvor de er sikret mod sådanne nedbrud, men hvis ikke du har sørget for en backupløsning – ja, så har du muligvis stukket hånden i en hvepserede.
Dette dilemma står mange mindre- og mellemstore virksomheder overfor, og ofte så ved en virksomhedsejer ikke hvad de skal gøre i sådan en situation – de har allerede massere at bekymre sig om, og backup er ofte ikke den største bekymring, men når heldet er ude, så er backup én af de vigtigste investeringer du kan foretage dig.
Vi hos MainBrain har skrevet utallige artikler om, hvor vigtig backup er for en virksomhed. Vi ser dog stadig gang på gang, at virksomhedsejere ikke får investeret i en god og solid backupløsning, men i stedet nøjes med en billig version – bare for at bevise at man er med på ”backup bølgen”.
I denne artikel belyser vi hvad der er en effektiv backupløsning, og hvad der ikke er. Vi hjælper dig også med at undgå en investering i et billigt backup-system, samt at belyse systemernes faldgruber, og hvad de kan betyde for din virksomhed. Disse mangler er afgørende, for når der opstår en systemfejl, skal du vide: "Vil jeg have en løsning klar til at redde mine kritiske virksomhedsdata, eller skal min skærm forblive i mørket?”

1. Cybertrusler

Bliver du fanget i krydsilden blandt cyberkriminelle uden en solid backupløsning, kan tabet af kritiske virksomhedsdata ødelægge flere måneders eller års arbejde. Truslen fra hackere er større end nogensinde, men desværre er der ikke én simpel løsning på at eliminere denne trussel. Backup på en cloudserver er effektiv, men for at være på den sikre side, er det også en god idé at foretage en fysisk backup hver dag, så du også har offline backup. På denne måde vil det være umuligt for hackere at låse dine data eller ødelægge den.
 

2. Filsynkronisering er ikke en backupløsning

Der eksisterer mange billige backupløsninger, som ikke lever op til virksomhedsstandarden. I stedet for at systemet foretager en komplet kopi af virksomhedsdata på en adskilt server, uvidende for virksomhedsejeren og medarbejderne, så synkroniseres/afspejles denne data blot. Når data bliver slettet i den originale destination, så slettes den også i den synkroniserede version.
Den ideelle backupløsning vil være tilknyttet en software, hvis hovedformål er sikkerhedskopiering, som giver dig mulighed for at bestemme, hvor mange versioner af en fil du beholder, og giver dig en separat sti til at gendanne fra. Dette giver dig mulighed for at gå tilbage til det, du vil have, ikke kun hvad synkroniseringsværktøjet tillader.
 

3. Gendannelsestest af data

Selvom automatiseret gendannelse ikke matcher en gendannelses test foretaget manuelt, er det et nyttigt værktøj til at begrænse din eksponering for datatab. Manuel gendannelses test har den negative effekt, at det kan forbruge utallige timer af dine tekniske ressourcer. Medmindre du planlægger at bruge dine weekender på at overvåge forløbet af dine sikkerhedskopier, så kan du drage fordel af automatisering.

Et par simple steps til at foretage en best practice verifikationstest, kan du se i nedenstående liste:
  • Scan sikkerhedskopi for malware inden gendannelse (kan tage fra 30 minutter - 5+ timer)
  • Scan gendannede sikkerhedskopier for malware efter gendannelse (30 minutter til 5+ timer)
  • Rapport om fund (tiden varierer)
 

Vi ved hvad vi taler om, når det kommer til backupløsninger

Hvis ikke man arbejder med IT- support og løsninger til daglig, kan dette lyde som sort snak – og dette er helt forståeligt, da implementeringen af en solid backupløsning kan være en større bedrift. Forebyggelse af hackerangreb og tab af data, er noget vi kan relatere til, og vi mener derfor også, at det bør være et vigtigt punkt på dagsordenen for din virksomhed.

Vi hos MainBrain har implementeret backupløsninger for både små- og store virksomheder, og vi har derfor god erfaring med at udvælge den løsning, som passer til din virksomhed. Du kan booke et 30 minutters uforpligtende møde ved at trykke på knappen nedenfor, hvor vi gennemgår din virksomhed - kvit og frit. 

Lyder ovenstående interessant, og kunne du tænke dig at tage din forretning til nye højder ved at få det meste ud af IT’en i din hverdag, så tøv ikke med at kontakte os med det samme.
 
Dette kan gøres via telefon +45 70 25 12 01, via vores kontaktformular på vores hjemmeside eller ved at trykke på knappen ovenfor, hvor du kvit og frit kan booke en 30 minutters uforpligtende samtale, når det passer ind i din kalender.
 
Vi glæder os til at høre fra dig!
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
9. oktober 2021
Billige data backupløsninger kan svigte din virksomhed
Der er mange forskellige backupløsninger, men de er ikke alle lige effektive
Læs indlæg
16. september 2021
Ergonomi, ergonomi, ergonomi..
Man lægger ikke altid mærke til hvilken holdning man har, når man sidder på kontoret hele dagen.
Læs indlæg
29. august 2021
Kører din computer langsommere end førhen?
Går du og undrer dig over hvorfor din computer kører langsommere end den plejede?
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01