Support
1:1 Samtale

Corona-krisen kan ramme IT-sikkerheden i din virksomhed

« Tilbage
Dato: 19. februar 2021
Når du en fredag eftermiddag sidder og arbejder hjemmefra, tænker du måske ikke over hvad det kan have af konsekvens for din virksomheds sikkerhed. Du har ingen anelse om, at dine medarbejdere logger ind fra deres hjemme enheder, og tilgår dine følsomme virksomhedsdata, hvor der muligvis kan sidde en hacker på lur, klar til at gribe chancen for at bryde ind i dine virksomheds systemer.
Corona-krisen har ændret den måde vi arbejder på. Hjemmearbejde er noget som mange af os er blevet vant til, hvor tanken om at skulle sidde på et kontor og arbejde blandt sine skønne kollegaer, blot er en drøm i det fjerne. Krisen har ikke blot gjort det svært for medarbejdere at være fysisk tilstede sammen, men også tvunget mange medarbejdere til at arbejde hjemmefra. Dette resulterer i at medarbejderne er nødt til at tilgå virksomhedens systemer hjemmefra, som gør det nemmere for hackere at udnytte den svækkede sikkerhed.

Svag IT-sikkerhed i hjemmet


Når du eller dine medarbejdere tilgår virksomheds systemerne hjemmefra, kan det gøre det nemmere for hackere at opsnuppe virksomhedsdata, uden at du måske er klar over det. Hvis en medarbejder går hjem og logger ind på systemerne, og der er en virus på denne enhed, reduceres din IT-sikkerhed betydeligt og kan faktisk betyde, at en fremmed kan tilgå dine data. Mails med forskellige malware og ransomware, kan ved ét enkelt klik installeres på din eller dine medarbejderes computere, og på et split sekund kan hackeren have adgang til dine data.

Bliver GDPR overholdt på hjemmearbejdspladsen?


Når der arbejdes hjemmefra, kan det ofte være svært at holde styr på om reglerne for GDPR bliver overholdt. Hvis en medarbejder modtager personfølsomme data, og ikke sletter den ifølge GDPR loven, kan det have store konsekvenser for dig som virksomhedsejer. Sørg derfor altid at informere dine kollegaer om, og undervis dine medarbejdere i, hvordan de skal håndtere data når de arbejder hjemmefra.

Ideer til at arbejde sikkert hjemmefra

Går du og undrer dig over, hvordan du kan styrke din virksomheds IT-sikkerhed, og hvordan du kan sikre dig at dine medarbejdere ikke udgør en risiko for hackerangreb? Vi vil nedenfor komme med ideer til, hvordan du kan styrke din virksomheds IT-sikkerhed under corona-krisen.
  • Instrurer alle medarbejdere i hvilke kommunikationskanaler som skal benyttes, og benyt helst kun op til to, da dette mindsker risikoen for indbrud i systemet. Microsoft Teams er et nyttigt værktøj til, at kommunikere med medarbejdere på tværs af organisationen.
  • Sørg for at de enheder som medarbejderne benytter, er udstyret med effektive antivirusprogrammer, som styrker virksomhedens IT-sikkerhed og gør det svært for hackere at bryde ind.
  • Overvej at benytte two-factor godkendelse på dine kontier - især mailkonti. Dette giver et øget lag af sikkerhed, og er et effektivt værktøj til at reducere risikoen for malware.
  • Forklar håndteringen af data ifølge GDPR loven til dine medarbejdere, så de er indforstået med hvordan de skal håndtere denne data, og hvor vigtigt det er for virksomheden at dette bliver overholdt.
  • Backup, backup, backup! Vi kan ikke stresse nok på, hvor vigtig en hackup er, når dine virksomhedsdata er udsat for forringet IT-sikkerhed. Sørg for dagligt at dine medarbejdere laver backup af den enhed som de arbejder på, så det altid er muligt at gendanne data. Har du ikke allerede investeret i et backup system, så kan du nemt booke et 30 minutters uforpligtende møde med os, hvor vi gennemgår hvordan backup kan styrke din IT-sikkerhed!

Lyder ovenstående interessant, og kunne du tænke dig at tage din forretning til nye højder ved at få det meste ud af IT’en i din hverdag, så tøv ikke med at kontakte os med det samme.
 
Dette kan gøres via telefon +45 70 25 12 01, via vores kontaktformular på vores hjemmeside eller ved at trykke på knappen ovenfor, hvor du kvit og frit kan booke en 30 minutters uforpligtende samtale, når det passer ind i din kalender.
 
Vi glæder os til at høre fra dig!
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
19. februar 2021
Corona-krisen kan ramme  IT-sikkerheden i din virksomhed
Er du i tvivl om, hvor sikker din virksomhed er overfor et eventuelt hackerangreb?
Læs indlæg
2. februar 2021
Optimér dine online møder
Er du i  tvivl om hvordan man laver et effektivt online møde?
Læs indlæg
20. januar 2021
Sikkerhedskopiér og backup dine data
Benytter du en cloud-løsning til at backup din virksomheds data? Hvis ikke, så læs med her!
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01