Support

Cyberangreb medfører personlige konsekvenser for dine ansatte

« Tilbage
Dato: 17. juli 2020
Det hænder godt og vel hver dag, at en eller flere virksomheder bliver offer for ubehagelige cyberangreb. Cyberangreb kan forekomme i et utal af former, hvorfor det kan synes umuligt at skulle tage stilling til. Det kan vi sagtens følge!
 
Derudover sidestilles cyberangreb ofte med økonomisk tab på bundlinjen i din virksomhed, hvilket i størstedelen af tilfældene også er sandt. Men det er ikke kun økonomien, der bliver ramt ved cyberangreb.
 
Udover at have konsekvenser for din virksomhed rent økonomisk, kan cyberangreb have alvorlige omkostninger på det personlige plan hos det team, der skal rette op på efterdønningerne af cyberangrebet.
 
En undersøgelse af Kaspersky viser, at en tredjedel af de medarbejdere, der står for at rette op på tingene efter et cyberangreb, bliver alvorligt pressede i det omfang, at de misser private begivenheder, er mere eller mindre tvunget til at tage over- og/eller natarbejde samt overordnet føler sig mere stressede.

De personlige konsekvenser

De personlige konsekvenser kommer blandt andet til udtryk ved, at den givne virksomhed, som har været udsat for et cyberangreb, mister agtelse og troværdighed blandt kunder, samarbejdspartnere og andre potentielle interessenter.
 
I Kasperskys undersøgelse er knapt 5000 IT-ledere fra 23 lande blevet interviewet om, hvordan cyberangreb skal håndteres og efterfølgende tackles.

Ca. halvdelen af de ramte virksomheder har oplevet en form for datatab i forbindelse med et cyberangreb, hvilket vidner om, at der stadig er langt fra nok, der tager backup alvorligt.
 
Hvad er backup, og hvorfor er det vigtigt?
 
Når et cyberangreb finder sted, bliver enten intern eller ekstern IT-afdeling sat i sving med at mindske tabet på baggrund af hændelsen, rydde op og derefter forbedre systemerne, så lignende angreb ikke gentager sig.
 
Denne arbejdsproces betyder, at IT-ledere og -ansatte må få arbejdshandskerne på og ordne krisen – og dette gerne hurtigst muligt. Det resulterer i overarbejde, hvilket ofte er på bekostning af at skulle misse familiesammenkomster, fødselsdagsfester, arrangementer med venner eller kæresten og lignende – dette, da mange af de IT-ansatte må ty til nattens timer for at komme ordentligt og hurtigt i mål og derfor mangler tid og overskud til alt andet.
 
Udover stressede ansatte og økonomisk tab ved cyberangreb, kan virksomheden yderligere blive sat bagud i deres planlagte program, hvorfor de misser en masse planlagte deadlines. Én ting er, at det for den enkelte virksomhed er irriterende at skulle vente yderligere med at bringe liv i diverse projekter. Noget andet er, at den givne virksomhed mister en god portion konkurrencedygtighed, da den bliver sat bagud i forhold til sine konkurrenter på markedet.
 
Som det kan ses, er der mange konsekvenser ved cyberangreb (specielt for dine ansatte) – især hvis du og dine ansatte ikke ved, hvordan I præcis skal agere, hvis sådan en situation skulle opstå. Derfor vil der nedenfor blive listet en række råd op til, hvad du bør gøre for at forberede dig og dit personale bedst muligt på en sådan situation.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Fem gode råd

I forlængelse af deres undersøgelse udsender Kaspersky nu fem gode råd til, hvordan virksomhedsledere kan sikre sig, at et cyberangreb ikke har alt for støre følger for deres ansatte:
 
  1. Snak med dine medarbejdere, når krisen rammer
    Hvis I bliver offer for et cyberangreb, er det vigtigt, at al kommunikation er klar og tydelig. Der skal være kontinuerlige korrespondancer mellem dig og medarbejderne samt medarbejderne imellem, så alle ved, hvad der foregår, og hvad det i sidste ende kan betyde for den enkelte medarbejder.
     
  2. Regn med at det sker for dig og din virksomhed
    En god idé vil være, at du forbereder dig på, at det sker for din virksomhed – for det gør det før eller siden! Derfor kan I med fordel allerede på forhånd klarlægge en procedure for, hvordan der skal ageres, hvis uheldet skulle være ude (ex hvem der skal informeres først, hvordan arbejdsbyrden kan fordeles på bedst mulig vis, hvem der har ansvar for hvad osv.).
     
  3. Kommunikér til dine medarbejdere, hvor meget de betyder
    Det er vigtigt, at du forklarer dine medarbejdere, at virksomheden står og falder på deres indsats og kvalifikationer. Hvis du kan formå at gøre hændelsen til en fælles opgave, som alle skal løfte i samlet flok, kan det gøre hele processen mindre smertefuld.
     
  4. Lad være med at pege fingre
    I tilfælde af et datalæk er krisen simpelthen for omfattende til, at du eller dine ansatte kan gå i små sko og forsøge at finde en eller flere syndebukke. Lokalisér i stedet årsagen til lækket og identificer konsekvenserne af hændelsen, så I hurtigst muligt kan få kontrol over situationen.
     
  5. Etablér en virksomhedskultur, der har fokus på IT-sikkerhed
    Slutteligt er det vigtigt, at der bliver etableret en fælles mentalitet om, at man er påpasselig med, hvad man trykker på i mails, på hjemmesider m.m., så flest mulige cyberangreb kan undgås. Har I et sæt retningslinjer for, hvordan IT skal håndteres i hverdagen, kan I undgå mange besøg fra uønskede ’gæster’.
 
Klik her for forslag til forholdsregler du kan tage i hverdagen

Slip for alle IT-bekymringerne med outsourcing

Hvis ikke I har egen IT-afdeling i din virksomhed, kan du med fordel overveje at outsource din IT til os I MainBrain. På denne måde slipper du for en masse unødvendige bekymringer vedrørende virksomhedens IT på daglig basis.
 
Vi overvåger og monitorerer dagligt jeres enheder og deres systemer, så de altid er opdaterede og virker, som de skal – når de skal. Udover at fungere som jeres eksterne IT-partner, vil vi samtidig byde ind som strategisk sparringspartner, så vi sammen kan finde den IT-løsning, der understøtter din virksomheds arbejdsgange og generelle behov for IT-assistance på bedst mulig vis.
Kunne dette lyde interessant så tøv endelig ikke med at kontakte os på info@mainbrain.dk, på tlf. 70 25 12 01, ved at udfylde vores kontaktformular eller ved at trykke på knappen ovenfor, hvor du kvit og frit kan booke en 15 minutters uforpligtende samtale og høre nærmere om, hvad der passer til netop din virksomhed.

Vi glæder os til at høre fra dig!
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
18. september 2020
Undgå identitetstyveri via sociale medier med disse 4 råd
Hvis du ikke passer på, kan du nemt få frarøvet din identitet via din Facebook-konto, hvilket ultimativt kan lede til, at både du og dine venner mister følsomme oplysninger og i sidste ende penge til ubudne gæster.
Læs indlæg
11. september 2020
Clouden forbedrer sikkerheden for dine data markant, men har ikke 100 procent sikkerhedsgaranti
Skyens sikkerhed er god, men ikke perfekt. Hvad sker der, hvis hackeren alligevel formår at få brudt sikkerhedsmuren (måske via en medarbejder)? Bliv klogere på hvad du kan gøre i denne artikel.
Læs indlæg
3. september 2020
Trusselsbilledet ved starten af det nye årti
Antallet af phishing-angreb blandt små og mellemstore virksomheder stiger stødt, men samtidig spares der på sikkerhedsbudgettet. Alvoren af IT-sikkerhed for virksomhedens fremtid bliver ikke prioriteret højt nok.
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01