Support

Dine medarbejderes hverdagsproblemer koster dyrt på din virksomheds bundlinje

« Tilbage
Dato: 22. maj 2020

Fiks de mest almindelige PC-problemer i hverdagen og spar din virksomhed en masse penge

Uanset hvor effektivt et IT-system I har i din virksomhed, kan I ikke komme udenom at støde på IT-problemer i hverdagen.
 
Disse problemer ses ofte i form af printerproblemer, internetproblemer eller andre lignende banale problemer.
 
Alligevel ses der dagligt et økonomisk tab for mange danske virksomheder på baggrund af spildtid, fordi netop disse problemer sætter en stopper for den enkelte medarbejders produktivitet.
 
Analysebureauet Wilke A/S har foretaget en undersøgelse, som har vist, at næsten hver fjerde medarbejder på daglig basis mister 15-30 minutters arbejde pga. computer-problemer.
 
Hvis der er tale om bare en mellemstor virksomhed på 40 blot medarbejdere, er der altså tale om 10 medarbejdere, som dagligt bruger ca. 20 minutter af deres arbejdstid på ingenting.
 
Med andre ord er der i sådan en virksomhed tale om ca. 13 timers spildtid i døgnet, hvilket meget hurtigt går hen og bliver dyrt for din virksomheds bundlinje.
 
Eftersom det er hver fjerde medarbejder, der oplever disse problemer, er det meget sandsynligt, at det dagligt sker for en eller flere af dine medarbejdere.
 
Derfor vil vi i denne uges artikel stille skarpt på, hvilke banale computerproblemer den almene bruger støder på i hverdagen, og hvordan det i langt størstedelen af tilfældene kan ordnes rimelig hurtigt.

Løsningen på de tre mest almindelige computerproblemer i hverdagen

Hvis ikke din virksomhed har en IT-afdeling eller anden IT-support lige ved hånden, kan I selv prøve jer frem med de tips, som vi kommer med nedenfor.

#1: ”Mit log-in driller!”
Hvordan klarer du dit arbejde, hvis ikke du har mulighed for at logge ind på din elektroniske enheder?

Det er egentlig rimelig simpelt – det gør du ikke
I takt med digitaliseringen er det efterhånden en nødvendighed for din virksomheds konkurrencedygtighed, at I arbejder online.
 
Dvs. at de fleste medarbejdere ikke engang vil kunne læse og besvare deres mails, kommunikere med hinanden internt og eksternt eller blot tjekke deres kalendere, hvis ikke de har mulighed for at logge på deres enheder.
 
Alligevel ses det om og om igen, at medarbejdere har bøvl med at få logget på deres elektroniske enheder, hvilket oftest skyldes et glemt password.
 
Vi opfordrer naturligvis til, at du bruger god tid på at lave en længere og mere avanceret kode end eksempelvis din fødselsdag eller hunds navn, men dette kan ofte resultere i, at det er svært at huske.
 
Læs vores korte guide til det ultimative password her
Der er heldigvis hjælp at hente i form af diverse password managers, som er programmer, der vil huske din kode for dig på den givne enhed. Her vil programmet LastPass være et godt bud.
#2: ”Printeren er gået i stykker”
Hvis ikke du er stødt på dette problem mindst én gang i dit liv, er du one in a billion.

Vi kender det alle sammen. Printeren virker bare aldrig, når du har brug for det – om end det er lige før en eksamensfremlæggelse, et vigtigt forretningsmøde eller andet vigtigt.
 
Du – ligesom de fleste andre – giver formentlig printeren skylden. Du hamrer løs på ”print”-knappen, men der sker som i ingenting. Du bliver hamrende frustreret og irriteret, hvilket ødelægger resten af din dag.
Dette gør du, lige indtil du finder ud af, at problemet faktisk slet ikke skyldes printeren i sig selv, men at der måske ikke lige er blevet tændt for printeren, at strømstikket ikke er sat ordentligt i eller at den ikke er tilsluttet WiFi’en endnu.
 
De typiske problemer ved printeren er, at den enten ikke vil printe, eller at den er hamrende langsom. At den ikke vil printe kan skyldes nogle af de ovennævnte parametre, eller at du ikke har fået opdateret den seneste software til printeren.
 
Printere kan fungere meget ligesom menneskehjerner – nogle er lige den tand hurtigere til at opfatte ting end andre. Dette kan dog hjælpes lidt på vej ved, at du sikrer dig, at printeren ikke er sat til at printe på begge sider.
#3: ”Mit internet er langsomt…”
Der er næppe noget mere frustrerende i disse digitale tider, end når nettet arbejder i sneglefart. Denne ondskab har været kernen til mange konfrontationer, smadrede tastaturer og ødelagte computermus.
 
Uden internet går din virksomhed godt og vel i stå. Hvis du er en mellemstor eller større virksomhed, er der formentlig mange brugere på samme net på samme tid, hvilket kan belaste hastigheden en smule.
 
Du er formentlig bekendt med, hvilken hastighed du betaler for. Der er forskellige hjemmesider, som kan teste din computers internethastighed (f.eks. speedtest.net eller bredbånd.dk).
 
Denne test vil vise dig din download- (hvor hurtigt du modtager information) og din upload-hastighed (hvor hurtigt du kan afsende information).
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Afviger en eller begge typer af hastighed meget fra den hastighed, som du betaler din internetudbyder for, kan du med fordel ringe til dem og få hjælp til at få det fikset.
 
Dog anbefaler vi, at du – før du ringer og klager til din udbyder – tjekker op på, om hastighedsreduceringen kan skyldes andre årsager.
 
Tænd og sluk for din router og se, om det gør en forskel. Hvis dette ikke virker, bør du tjekke, om alle andre enheder oplever samme langsomme net.
 
Hvis det kun er på en enkelt eller få enheder ud af mange, er det ikke nettet, som er problemet, men enheden i sig selv.

IT-problemer kan ikke undgås, men de kan nemt fikses

Det kan konkluderes, at hverdagens IT-problemer ikke helt kan undgås. Mennesker er kun mennesker, og vi laver alle fejl. Dog kan de altså nemt fikses ved blot at følge de råd, som vi har listet op i denne artikel.
 
Kunne du til gengæld tænke dig, at du altid havde en ekstern IT-ekspert lige ved hånden, som hurtigt og problemfrit kan hjælpe dig gennem hverdagens IT-bump, så står vi klar til at hjælpe!
 
Ved at outsource din IT til os slipper du for alle hverdagens bekymringer om din IT, og den vil fremadrettet fungere præcis, som den skal – når den skal.
Med andre ord vil du altså spare en masse penge på din bundlinje ved at lade os håndtere al din IT, så du kan fokusere på det, som du finder vigtigst for din forretning.
Lyder dette som noget for dig, så tøv ikke med at kontakte os på info@mainbrain.dk eller ved at booke en 15 minutters uforpligtende samtale på nedenstående knap, når det passer ind i din travle hverdag. Lad os sammen gøre din IT-hverdag mere gnidningsfri.

Vi glæder os til at høre fra dig!
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
22. maj 2020
Dine medarbejderes hverdagsproblemer koster dyrt på din virksomheds bundlinje
Små, daglige IT-problemer hos dine medarbejdere koster din virksomhed dyrt. Læs med i denne uges artikel og find ud af, hvilke problemer der er tale om, og hvordan du nemt og hurtigt kan fikse dem, så du ikke smider flere penge ud af vindet!
Læs indlæg
15. maj 2020
Hvad det vil sige at lægge noget i ’Skyen’, og hvorfor du bør gøre det
Du har måske hørt om Cloud (eller 'Skyen') før, men aldrig rigtig forstået, hvad det indebærer. Du kan høste en lang række fordele og gøre din IT-hverdag meget mere effektiv, hvis du flytter dine arbejdsting op i Skyen.
Læs indlæg
8. maj 2020
Sådan fjerner du virus fra din computer
En ting er, hvordan man sikrer sig mod vira - noget andet er, hvad du skal gøre, hvis uheldet allerede er ude! Denne uges artikel kommer ind på netop dette, så du - skulle du blev offer for en virus - ved, hvad du skal gøre for at komme af med den igen.
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01