Support
1:1 Samtale

Kan din virksomhed håndtere Black Friday?

« Tilbage
Dato: 11. november 2020
Inden længe er det igen tid til Black Friday, hvor de fleste butikker landet over har fantastiske tilbud. Denne shoppingdag udnytter mange danskere til at købe ind til julegaver, hvor der kan gøres en god handel.

For dig som virksomhed, er det essentielt at planlægge i god tid, før dørene lukker op for Black Friday - om det enten er en fysisk butik eller webshop. Grunden til dette er, at der vil være højere trafik på din hjemmeside end normalt, da kunderne ønsker at få fat i de gode tilbud.
Det er derfor vigtigt for dig som virksomhed, at forstå hvilken effekt høj trafik har på din hjemmeside.

Hvorfor "crasher" min hjemmeside?


Høj trafik på din hjemmeside kan være en god ting for din virksomhed, men kan også betyde at hjemmesiden kan “crashe”, hvilket betyder at siden går ned, da den er under for meget stress. Hjemmesider crasher pga. at der er en uoverensstemmelse mellem trafik niveauer og hjemmesidens infrastruktur kapacitet. Med andre ord - dine besøgende foretager for mange system anmodninger, i forhold til hvad kapaciteten på hjemmesiden kan håndtere. Dette resulterer ofte i at din hjemmeside går ned (crasher), hvilket resulterer i at ingen brugere kan tilgå din hjemmeside - hvilket kan have en betydelig negativ effekt på din omsætning.

 

Coronavirussen medfører mere trafik

I Danmark i år 2019 satte Black Friday besøgsrekord både i fysiske- og online butikker. Over de seneste år har besøgstallet steget eksponentielt, og med de stigende forbrugsvaner fra forbrugerne, ser tallet ikke ud til at falde i den nærmeste fremtid.
Den seneste tid har vores verden som vi kender den, været meget påvirket af corona situationen, hvilket har haft en negativ effekt på utallige virksomheder. De danske kunder som førhen plejede at besøge de fysiske butikker på Black Friday, vil muligvis vælge at shoppe online i stedet. Med de utallige corona restriktioner vil de fleste danskere  hellere blive indendøre, og hive Ipad'en eller Iphone'en frem og shoppe hjemmefra.
Besøgstallet for online webshops og hjemmesider forventes derfor at eksplodere på Black Friday d. 27. november, hvilket vil resultere i at din virksomheds hjemmeside kommer til at være under mere stress, end den formentligt nogensinde har været før. 

Hold din hjemmeside kørende

Hos MainBrain er vi interesseret i at vores kunder og læsere, altid er velforberedt når det kommer til IT. Det kan ofte være en udfordring, at vide helt præcist hvordan en hjemmeside fungerer, og hvad du skal gøre for at undgå, at din hjemmeside crasher som resultat af for meget trafik.
Derfor får du her et par tips til, hvordan du undgår at din hjemmeside går ned på Black Friday:

1. Hold øje med site performance

For at undgå et crash på din hjemmeside, er det vigtigt at du holder øje med hvor mange der besøger din hjemmeside, og at det ikke overstiger den kapacitet, som siden kan håndtere. Hvis du ikke sidder klar til at øge kapaciteten, kan det resultere i at din hjemmeside crasher.

2. Invester i en god webhost

På Black Friday regner du måske allerede med, at der vil være mange besøgende på din hjemmeside på én gang. Ved at vælge en god webudbyder, der leverer en hjemmeside med høj kapacitet og som loader hurtigt, vil kunden foretrække at handle på denne side, fremfor en som er langsom.
Du kan nemt sammenligne forskellige webudbydere ved at klikke her
3. Opdater din side i god tid

Hvis du vil opdatere din side med nyt indhold, eller bare vil lave nogle små justeringer, er det en god ide at gøre det mindst én uge før Black Friday. Grunden til dette er, at der ofte kan opstå komplikationer, som måske kan tage lang tid at løse. Så hvis du ønsker at sætte nye produkter op på din side, eller ændre på priserne, så vær forberedt og gør det i god tid.

4. CDN er din ven
 
En CDN er utrolig nyttig, til at håndtere store mængder af trafik på din hjemmeside. En CDN er en cloud-baseret data service, som automatisk justerer din hjemmesides kapacitet, og derfor minimerer dine chancer for at din hjemmeside crasher. En CDN behøves ikke at være dyr, da de fleste CDN-udbydere ofte kun opkræver penge, når hjemmesidens kapacitet er højere end det forventede.
Du kan læse mere om hvad en CDN er her

5. Sørg for en backup

Uanset hvor meget du prøver på at undgå at din hjemmeside crasher, kan det ske på de mest utænkelige tidspunkter. Det er derfor vigtigt at lave en backup af din hjemmeside, så man nemt kan gendanne din hjemmeside som den så ud før den crashede, og undgå at siden er offline i for lang tid.

Åh nej - din hjemmeside gik ned!

 

Din hjemmeside er gået ned på den vigtigste shopping dag på året, og du er helt ude af den - hvad gør du så nu? 

Det første du skal gøre er, at kontakte din webudbyder og bede dem om at starte din hjemmeside op igen, men det kan dog være en udfordring at komme i kontakt med dem på Black Friday. 

Kan du huske vi tidligere talte om hvor vigtigt det er, at have en backup af din hjemmeside? Hvis det ikke lykkedes dig, at komme i kontakt med din webudbyder, er der på dette tidspunkt ikke meget du selv kan gøre - med mindre du er en IT-ekspert. Den eneste måde at få din hjemmeside online igen, er ved at få din IT-support afdeling til manuelt at opstarte din hjemmeside fra den backup, som du tidligere lavede.

Har du en IT-afdeling som ikke føler sig forberedt til Black Friday, eller er du bare i tvivl om hvordan du skal være forberedt, så du undgår et crash på din hjemmeside?

Vi hos MainBrain sidder klar til at hjælpe dig og din virksomhed, da vi ved hvor vigtigt det er at vores kunder er udrustet til den største handelsdag på året, og hvor stor en betydning det kan have på din omsætning.

Lyder ovenstående interessant, og kunne du tænke dig at tage din forretning til nye højder ved at få det meste ud af IT’en i din hverdag, så tøv ikke med at kontakte os med det samme.
 
Dette kan gøres via telefon +45 70 25 12 01, via vores kontaktformular på vores hjemmeside eller ved at trykke på knappen ovenfor, hvor du kvit og frit kan booke en 15 minutters uforpligtende samtale, når det passer ind i din kalender.
 
Vi glæder os til at høre fra dig!
Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
15. juni 2021
Nedetid kan koste din virksomhed dyrt
Hackerangreb og nedbrud af IT-systemer kan have en stor konsekvens for din virksomhed
Læs indlæg
3. juni 2021
Har du styr på dit IT-udstyr?
En virksomheds IT-udstyr er vigtig for både virksomhedsejer og medarbejderne
Læs indlæg
14. maj 2021
Styrk sikkerheden med et solidt password
Er du en af dem, som benytter det samme password til alle din brugere?
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01