Support

Roskilde Kommune mister over 82.000 filer grundet nedbrud i KMD

« Tilbage
Dato: 22. maj 2018

Backup fejl fra KMD’s side

Et stort nedbrud ramte et af KMD’s datacentre, det resulterede i en alvorlig situation for Roskilde Kommune som mistede mere end 82.000 dokumenter knyttet til borgeres sager fra 2012 til 2018.

Nedbruddet gik ud over 6 af KMD’s kunder, dog var det kun Roskilde Kommunes dokumenter, som ikke kunne genskabes pga. en teknisk fejl fra KMD’s side, hvor den relevante backup ikke blev foretaget korrekt. Roskilde Kommune havde et særligt backup set-up i forhold til KMD Care i deres driftsmiljø.

Datatabet går ud over mere end 16.000 borgere

Nedbruddet ramte systemet KMD Care, som kommuner bruger til borgere, som får ydelser indenfor træning og sundhed.

Grundet datatabet, kan borgere ikke få udleveret breve med oplysninger om deres sager som kommunen har haft liggende. Borgerne bliver også bedt om at udlevere oplysninger, de allerede har opgivet til kommunen i forbindelse med sagsbehandling.

Dette nedbrud berører over 16.000 borgere hvoraf lidt over 10.000 af dem i dag har aktive sager hos Roskilde Kommune.

”Vi er rystede og står helt uforstående overfor, hvordan det kan ske. I en tid, hvor datasikkerhed står så højt på dagsordenen, er det meget bekymrende, at et stort firma som KMD ikke har styr på deres processer. Vi er dybt afhængige af, at den IT-leverandør, vi har, kan sikre vores data, og KMD skal arbejde hårdt på at genoprette tilliden, for den har lidt et alvorligt knæk,” udtaler Christian Harsløf, der er direktør for Social, Job og Sundhed i Roskilde Kommune.

Er det også vigtigt for dig at din IT-leverandør kan sikre jeres data, og at du kan stole på dem 100 procent? Så vil vi gerne hjælpe dig med det. Få en uforpligtende snak med os, og hør om dine muligheder hos MainBrain.

Hos MainBrain får du blandt andet:

  • En serviceaftale virksomhedens server og brugernes arbejdsstationer.
    Dermed sikrer du dig, at din software altid er opdateret, så der ikke opstår ”huller” i systemet, hvor hackere kan få en fod indenfor.
  • Tjekket din IT og software døgnet rundt.
  • Løbende backup af dine data (dagligt eller ugentligt afhængig af dine behov).
Vil du høre mere om, hvordan MainBrain kan hjælpe dig med en sikker backup og IT-leverandør?

Så ring til os på tlf.: +45 7025 1201 eller via mail: info@mainbrain.dk. Vi kommer gerne ud til en uforpligtende snak om, hvad MainBrain kan tilbyde din virksomhed.

Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
6. december 2019
Office 2019, Office 365 eller Microsoft 365 – hvad er forskellen?
Hvad er forskellen egentlig på de forskellige pakker, som Microsoft udbyder? Det er vigtigt at forstå forskellene, hvis du vil sikre dig, at du får valgt rigtigt første gang.
Læs indlæg
29. november 2019
Den nyeste software er nøglen til din virksomheds konkurrencedygtighed!
Hvis du vil være med, hvor det er sjovt på arbejdsmarkedet, så bliver du nødt til at hoppe med på IT-vognen. Effektiv brug af IT er vejen til effektiv kommunikation, og dette vil hjælpe dig og din virksomhed med at blive ekstra konkurrencedygtige på arbejdsmarkedet.
Læs indlæg
15. november 2019
Hackere udnytter dine uvidende medarbejdere til at stjæle værdifuld information
Hackerne er blevet klogere og mere professionelle, og det går ud over den enkelte medarbejder, der ikke har forstand på IT.
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01