Support

Roskilde Kommune mister over 82.000 filer grundet nedbrud i KMD

« Tilbage
Dato: 22. maj 2018

Backup fejl fra KMD’s side

Et stort nedbrud ramte et af KMD’s datacentre, det resulterede i en alvorlig situation for Roskilde Kommune som mistede mere end 82.000 dokumenter knyttet til borgeres sager fra 2012 til 2018.

Nedbruddet gik ud over 6 af KMD’s kunder, dog var det kun Roskilde Kommunes dokumenter, som ikke kunne genskabes pga. en teknisk fejl fra KMD’s side, hvor den relevante backup ikke blev foretaget korrekt. Roskilde Kommune havde et særligt backup set-up i forhold til KMD Care i deres driftsmiljø.

Datatabet går ud over mere end 16.000 borgere

Nedbruddet ramte systemet KMD Care, som kommuner bruger til borgere, som får ydelser indenfor træning og sundhed.

Grundet datatabet, kan borgere ikke få udleveret breve med oplysninger om deres sager som kommunen har haft liggende. Borgerne bliver også bedt om at udlevere oplysninger, de allerede har opgivet til kommunen i forbindelse med sagsbehandling.

Dette nedbrud berører over 16.000 borgere hvoraf lidt over 10.000 af dem i dag har aktive sager hos Roskilde Kommune.

”Vi er rystede og står helt uforstående overfor, hvordan det kan ske. I en tid, hvor datasikkerhed står så højt på dagsordenen, er det meget bekymrende, at et stort firma som KMD ikke har styr på deres processer. Vi er dybt afhængige af, at den IT-leverandør, vi har, kan sikre vores data, og KMD skal arbejde hårdt på at genoprette tilliden, for den har lidt et alvorligt knæk,” udtaler Christian Harsløf, der er direktør for Social, Job og Sundhed i Roskilde Kommune.

Er det også vigtigt for dig at din IT-leverandør kan sikre jeres data, og at du kan stole på dem 100 procent? Så vil vi gerne hjælpe dig med det. Få en uforpligtende snak med os, og hør om dine muligheder hos MainBrain.

Hos MainBrain får du blandt andet:

  • En serviceaftale virksomhedens server og brugernes arbejdsstationer.
    Dermed sikrer du dig, at din software altid er opdateret, så der ikke opstår ”huller” i systemet, hvor hackere kan få en fod indenfor.
  • Tjekket din IT og software døgnet rundt.
  • Løbende backup af dine data (dagligt eller ugentligt afhængig af dine behov).
Vil du høre mere om, hvordan MainBrain kan hjælpe dig med en sikker backup og IT-leverandør?

Så ring til os på tlf.: +45 7025 1201 eller via mail: info@mainbrain.dk. Vi kommer gerne ud til en uforpligtende snak om, hvad MainBrain kan tilbyde din virksomhed.

Del på Facebook  Del på LinkedIn
Forrige
22. maj 2020
Dine medarbejderes hverdagsproblemer koster dyrt på din virksomheds bundlinje
Små, daglige IT-problemer hos dine medarbejdere koster din virksomhed dyrt. Læs med i denne uges artikel og find ud af, hvilke problemer der er tale om, og hvordan du nemt og hurtigt kan fikse dem, så du ikke smider flere penge ud af vindet!
Læs indlæg
15. maj 2020
Hvad det vil sige at lægge noget i ’Skyen’, og hvorfor du bør gøre det
Du har måske hørt om Cloud (eller 'Skyen') før, men aldrig rigtig forstået, hvad det indebærer. Du kan høste en lang række fordele og gøre din IT-hverdag meget mere effektiv, hvis du flytter dine arbejdsting op i Skyen.
Læs indlæg
8. maj 2020
Sådan fjerner du virus fra din computer
En ting er, hvordan man sikrer sig mod vira - noget andet er, hvad du skal gøre, hvis uheldet allerede er ude! Denne uges artikel kommer ind på netop dette, så du - skulle du blev offer for en virus - ved, hvad du skal gøre for at komme af med den igen.
Læs indlæg
MainBrain A/S
Center Boulevard 5
2300 København S
Telefon: +45 70 25 12 01
E-mail: info@mainbrain.dk
CVR: 25186893
 
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
MainBrain A/S | Center Boulevard 5 | 2300 København S | Tlf.: +45 70 25 12 01