Ransomware har fået god kundeservice!

« Tilbage

Ransomware, hackere og kundeservice – hvordan hænger det sammen?

Det lyder måske lidt absurd at koble hackere sammen med god kundeservice og helpdesk. Ikke desto mindre har kundeservice, ifølge Matin Plesner-Jacobsen, fået en helt ny og afgørende rolle hos hackerne; ”De ransomware-udviklere, der har den bedste kundeservice, tjener flest penge. De skal have en god helpdesk, der skal kunne guide kunden igennem processen” (ComputerWorld).

Først stjæler hackerne dine data og efterfølgende vil de vinde din tillid, men hvordan fungerer det?

For det første er it-truslern

 

Ransomwaree mange og bliver stadig mere komplekse i takt med, at hacker-miljøerne bliver mere og mere professionaliserede og kommercielt orienterede. Alene i første 3 måneder af 2017 har der været dobbelt så mange ransomware-angreb som i hele 2016 (ComputerWorld). Dernæst skal tilføjes, at de store og professionelle grupperinger af kriminelle er blevet mere kreative og grundige, hvilket gør ransomware til en kompleks og uigennemskuelig It-trussel, der er svær at beskytte sig imod.

Det hackerne gør, er at tage dine data som gidsler, hvilket kan være både dyrt og få alvorlige konsekvenser virksomheden i form af, at I sættes flere uger eller måneder tilbage. Det er derfor en vigtigt at disse ransomware-angreb bliver taget seriøst. Ifølge tal fra Kaspersky Lap finder der et ransomware-angreb sted hvert 40.sek, hvilket i sig selv er ret skrammende. I mange tilfælde foretrækker hackerne ifølge Martin Plesner-Jacobsen at modtage løsesummen i bitcoins, da det er svært at spore.

Årsagen til, at de it-kriminelle har øget deres fokus på kundeservice skal findes i deres problem med at få virksomhederne til at punge ud. Der er især mange danske virksomheder, der ikke er villige til at betale. Det er derfor afgørende for hackerne, at de får skabt tillid hos ofrene, så de stoler på, at de rent faktisk får adgang til deres data og derfor går med til at betale løsesummen.

Kundeservicen kommer til udtryk på følgende måder. Det er for eksempel ikke atypisk, at virksomhederne modtager en videoinstruktion i, hvordan man opretter en bitcoin-wallet, eller får tilbudt muligheden for at få det forklaret via skype. Hackernes kundeservice kan på det nærmeste sammenlignes med almindelige butikker eller nethandel, hvor kunderne guides gennem hele købsprocessen.

Selvom det ikke er 100 % muligt at beskytte sig imod ransomware, så kommer du et langt stykke af vejen med MainBrains hjælp.

Hos MainBrain får du blandt andet:
  • En serviceaftale på virksomhedens server og brugernes arbejdsstationer.
    Dermed sikrer du dig, at din software altid er opdateret, så der ikke opstår ”huller” i systemet, hvor hackere kan få en fod indenfor.
  • Tjekket din IT og software døgnet rundt.
  • Løbende backup af dine data (dagligt eller ugentligt afhængig af dine behov).
Vil I høre mere om, hvordan MainBrain kan hjælpe jer i kampen mod ransomware?

 

Så ring til os på tlf.: +45 7025 1201 eller via mail: info@mainbrain.dk. Vi kommer gerne ud til en uforpligtende snak om, hvad MainBrain kan tilbyde jeres virksomhed.

 

Ransomware

 

 

16. november 2023

Ny rapport fra Digitaliseringsstyrelsen: Hver tredje danske SMV har ikke styr på IT-sikkerheden

Digitaliseringsstyrelsen har netop udgivet den årlige rapport omhandlende digital sikkerhed i danske SMV’er, og selvom tallene viser en forbedring sammenlignet…

Læs indlæg
7. november 2023

Sådan Spotter Du Phishing: Beskyt Din Virksomhed

Phishing-angreb er en trussel, som enhver organisation skal være opmærksom på. Disse ondsindede forsøg på at lokke følsomme oplysninger ud…

Læs indlæg
3. september 2023

Skab tillid gennem skarp, løsningsorienteret og lydhør IT-sikkerhed

I denne digitale tidsalder, hvor vores hverdag og virksomheder i stigende grad er afhængige af teknologi, står IT-sikkerhed ikke blot…

Læs indlæg